Poddavsnitt om datadriven produktmedia, varför WDP skrotar sitt showroom och om att sälja färre produkter

2020-09-05

WDP genomgår stora förändringar


We Do Promotion genomgår just nu en stor omställning, man skrotar sitt showroom och etablerar sig på nya marknader. Läs om och lyssna på bolagets ägare Sofie Källström som berättar om omställningen WDP står inför och vilka utmaningar hon ser i branschen överlag. I det här avsnittet av Branschkoll-podden pratar jag och Sofie bland annat om:


Produktmedia som marknadsföringskanal

Merchandise generellt är ett väldigt bra media men vi har varit väldigt dåliga på att marknadsföra oss själva och vår bransch på ett representativt sätt. Ungdomarna tycker inte det är häftigt att jobba med produktmedia på samma sätt som de tycker det är häftigt att jobba på en reklambyrå och det vill jag ändra på genom att skapa mer credd för det vi gör och genom att slå ihop den fysiska produkten med det digitala och göra produktmedia mätbart.


Om att göra stora omställningar

Vi byter CRM-system, vi byter ekonomibyrå, och vi byter lokal, det här är nya WDP.


Att skrota sitt Showroom

Vi ska inte sitta på 500 kvadratmeter i Solna, det är helt fel för oss, men de duktiga leverantörerna vi har så behöver vi inget showroom. Vi ska åka el-scooter och hänga i city och inte samla på oss massa grejer, vi ska inte ha en rock full av produkter utan vi ska paketera ihop rätt produkter till kunden.


Att sälja färre produkter

Vi ska sälja färre produkter, hur lyckas vi med det samtidigt som vi behåller och utvecklar våra bolag ekonomiskt? Det är ju en ekvation som inte går ihop!


Om att ha konkreta mål

Vi ska gå i bräschen för den datadrivna merchandisen och omsätta 100 miljoner om tre år.


Digital Merchandise

Kan exempelvis vara en t-shirt med QR-koder där det står ”scanna oss och vinn en resa till Dubai”. Det blev succé när vi gjorde det i samband med Expo, alla stod och scannade och vi fick massor med mejladresser och leeds med oss hem till säljarna. Det handlar inte om att ta bort produkten utan om att komplettera den och kunna säkerställa och kvalitetssäkra vem som fått den.


Om att titta på kollegor i branschen som gör häftiga grejer

Vi vill bygga en egen bransch i branschen. Men lite tittar jag ju såklart.


Om att vara ledare för sin egen vision

Nu släpper jag det väl officiellt då, jag kommer kliva in som vd för WDP, det har jag inte varit innan. Jag är sjukt taggad, ska man göra någonting och har en vision så behöver man också leda gänget som ska göra det.

Det och mycket mer i det här spännande avsnittet av Branschkoll-podden, missa inte!