Intervju med VD:n om resan till Dubai och förberedelserna inför världsutställningen

2021-01-21

I denna intervju med We Do Promotions VD Sofie Källström pratar vi om hennes jobbresa ner till Dubai, om förberedelsearbetet inför världsutställningen Dubai Expo 2020 och om vad hon ser mest fram emot som både utställare och besökare.


Hur var resan?

Det var fantastiskt och nödvändigt för oss att komma ner och få inblick i butiken. Vi är i det stadie där vi nu ska bestämma alla detaljer kring butiksinredningen. Det är viktigt för oss och för våra varumärken att alla ytor används på rätt sätt och att vi får logistiken att fungera.  

Vad är din roll nu i förberedelsestadiet, men även under Expo 2020? Hur såg din agenda ut denna resa?

Min roll kommer att vara General Manager för The Swedish Shop, som vårt koncept kommer att heta. Jag kommer främst att fokusera på att det rullar på för alla partners som vi hjälper att ta fram produkter till, att allt finns på plats när partners kommer och att vi är deras "förlängda arm" i paviljongen. Det kan handla om ett företag som vi hjälper att ta fram konferensblock, pennor och hållbara svenska kläder till.  Därmed var vistelsen full av möten gällande licenser, logistikpartners, lägenhet och allt nödvändigt, för att vi ska kunna genomföra vårt åtagande. Självklart besökte jag även expo-paviljongen.


Hur ser det ut där nere nu? Hur långt har man kommit?

De flesta paviljonger har kommit långt. Sveriges paviljong har definitivt kommit långt och det var fantastiskt att se hur resultatet kommer att bli. Man blir stolt svensk när man ser hur man arbetat med en fantastisk arkitektur och även materialet. Man får uppleva svensk natur i Dubai.


Vilken paviljong är du mest nyfiken på, förutom den svenska?

Jag fick möjligheten att åka runt på den större delen av området och många paviljonger ser spännande ut. Bland annat den norska paviljongen. Man kommer där få utforska havet och vad vår påverkan har för konsekvenser. Singapore har också en häftig paviljong som visar urban innovation. Detta i form av ett tredimensionellt grönområde flankerat av skogsträd, täckt med en spektakulär hängande trädgård. Besökare kan promenera över ett böljande landskap och 9 meter långa trädkottar, ett bevis på Singapores rykte som en stad i en trädgård.

Alla paviljonger är verkligen häftiga upplevelser. Det jag rekommenderar alla att göra är att gå in under www.expo2020.com och besöka paviljongerna. Här kan man titta på videos från varje paviljong och vad respektive land vill förmedla.

Sveriges paviljong kommer ju att vara placerad i området "Sustainability”. Hur jobbar WDP med just hållbarhet och hur visar ni upp det på Expo?

Vi kommer att arbeta mycket med hållbarheten. I detta nu sitter jag med designen till den svenska kollektionen som vi kommer ta fram. Vi kommer även tillsammans med ett annat svenskt bolag redogöra för klimatpåverkan på olika produkter och hjälpa kunder att göra smarta val.

Utbudet som vi har valt är hållbara produkter. Vi vill lyfta fram svenska designers och ge dem ett fint forum att synas i. Vi kommer även att skeppa alla produkter på ett hållbart sätt genom clean shipping. Alla hangtags är hållbart framtagna och de kassar vi kommer att ha kommer även de vara framtagna hållbart genom svenska företag.  

Hållbarhet från vårt perspektiv är så mycket större än enbart klimatpåverkan. Vi kommer att se till att vi givetvis har bra arbetsförhållande för vår personal och att vi skapar bra förutsättningar för alla att lyckas. Det är minst lika viktigt för oss på WDP.



Vilken vecka/tema ser du mest fram emot under Expo?

Det ska bli spännande med Space. Mest för att jag tycker det känns så intressant vad man kan skapa med rymden och faktiskt att det är topp två mest intressanta investeringsområdet under 2021.  Jag är personligen intresserad av framtidens investeringar och vill vara en del av som komma skall. Främst för att vara så påläst som möjligt. Jag har lärt mig att man med hjälp av rymdteknik kan stoppa tjuvjakt och det var något helt nytt för mig. Sverige är rankade högt i denna fråga, vilket gör det ännu mer intressant.



Vilken påverkan kommer WDPs deltagande i Expo ha för WDP i framtiden?

Min förhoppning är att vi ska leverera exceptionell merchandise och visa vad vi går för när det gäller varumärkesutveckling. Dessutom ger det oss en internationell plattform att stå på. Det finns en utarbetad strategi med att det blir delvis jag som kommer att bosätta mig i Dubai under världsutställningen. Genom detta åtagande har vi möjlighet att kunna vara med och påverka. Jag vill med nya tekniker, kunskap och utveckling se till att vår bransch tar nästa steg i utvecklingen. Ska vi göra det behöver vi insikter och jag är övertygad om att vi kommer få det genom vårt deltagande.


Är du nyfiken på att lära dig mer om vad WDP kommer arbeta med som sponsor för Expo Dubai? 
Läs mer här om WDP:s åtaganden.