Hur du bygger ett framgångsrikt varumärke från grunden.

2021-02-11

Det börjar med en vision, du vill förändra något eller göra något nytt och du väljer att skapa ett eget varumärke.
Men hur ska man gå till väga och var börjar man?
Du har redan tagit första steget - du vill göra din vision till verklighet.
Nu är det viktigaste att du förstår varför du vill skapa denna produkt eller tjänst.
Det kommer bli lättare att anpassa & utveckla varumärket ifall du vet varför du skapar ditt varumärke.  
Nästan alla nystartade företag har samma utgångsläge men vissa lyckas och andra inte.  
Alla företag vet vad dem gör men det är företagen som vet varför dem gör det som blir framgångsrika. Kommunicera ditt varför så har du börjat i rätt ände.  

Varumärkets personlighet


Precis som alla vi människor har olika personligheter, likaså har varumärken olika personligheter.
Ska ditt varumärke vara lyxigt, sportigt, avslappnat eller gulligt. Det bestämmer du.
Tänk på hur du vill att varumärkets personlighet ska vara (identitet) och hur du vill att denna identitet uppfattas av andra (image). Viktigt att identitet och image går ihop. För detta behöver du tänka på några sak


Varumärkets namn


När det kommer till namn är det några saker du bör ha i åtanke innan du döper varumärket.
Varumärkesnamnet är en viktig del i all marknadskommunikation. Välj ett namn som kommer fungerar både på kort och lång sikt.  

Se till att namnet låter bra i Sverige men också internationellt om du i framtiden vill vidga dina vyer. Kolla upp vad namnet betyder på andra språk, ett ord på svenska eller engelska kan betyda något helt annat på ett annat språk.


Domännamn


Kontrollera att det namn du har valt har ett ledigt domännamn.  


Namnet på varumärket bör säga något om produkten/tjänsten.  
Många väljer att döpa sitt varumärke på så sätt att namnet på egenhand kan förklara produkten/tjänsten vilket gör det enklare för kunde att snabbare komma ihåg varumärket.  

Logga


Vad som är ännu bättre än ett bra varumärkesnamn är en bra logotyp. Vi människor uppfattar bilder snabbare än ord vilket gör logotypen visuellt kommunikationsmässigt mer effektiv än varumärkesnamnet. Det man vill uppnå med en logotyp är igenkänning, mening och ett gillade.
Skapa alltså inte en alltför komplex eller otydlig logotyp. För att logotypen ska ha en mening för varumärket och varumärkesnamnet bör den vara utformad på ett sätt att den har en tydlig association till varumärket.  


Marknadskommunikation


Varumärkespersonlighet kommuniceras både med loggan och med namnet men man kan använda sig av olika typer av reklam för att nå en bredare publik med ett ännu tydligare budskap.
Marknadskommunikation  kommer i alla dess former, med allt ifrån billboards till profilprodukter.


Just profilprodukter är ett prisvärt och oerhört effektivt sätt att marknadsföra sitt varumärke.
Tänk hur många människor du möter dagligen. Om man använder profilkläder med varumärkets logga eller namn kommer alla dessa människor exponeras för just ditt varumärke och ger dig en väldigt låg kostnad per visning (CPI).  
Med profilprodukter skapar du mer än bara reklam för ditt varumärke.
Det skapar en relation mellan personalen, där de känner en samhörighet och profilprodukter ger även en känsla av ett proffsigt företag.  

Allt detta tillsammans är vad som skapar ett framgångsrikt varumärke. Lycka till!

Vi hjälper till att ta fram idéer och proffsiga designer till profilprodukter som passar ditt varumärke

Kontakta oss