Hon tänker ge hela promotionbranschen ett rejält ansiktslyft

2020-08-15

"Promotionbranschen är underskattad"



Intervju med We Do Promotions VD Sofie Källström om hur profilprodukter kan vara en del av alla företags mediamix för att bidra till en starkare varumärkeskännedom.

- Om företagen bara visste hälften av allt vi vet, skulle de tveklöst prioritera datadriven merchandise, game, play och andra moderna promotionlösningar framför många andra mediekanaler. Men okunskapen är stor. Branschen behöver ett rejält ansiktslyft och berätta vad den vet och kan åstadkomma, säger Sofie Källström, ägare och ny CEO för byrån We Do Promotion (WDP).

Hur tänker du gå tillväga?

Jag tänker helt enkelt berätta för näringslivets företagsledningar hur stor betydelse modern promotion har för utvecklingen av varumärken, kundrelationer och långsiktiga intäkter.

Vad är det ni vet, som företagen har missat?

- Mycket. Vi vet till exempel att profilprodukter starkt bidrar till varumärkeskännedomen. Att 6 av 10 medborgare uppmärksammar dem. Att 4 av 10 är positiva till produktmedlet som sådant och att 3 av 10 själva med glädje använder profilprodukter dagligen. Många människor väljer alltså att agera ambassadörer för varumärken de känner för.

Kan modern merchandise bli varumärkets värdefullaste mediekanal?

- Absolut, svarar Sofie. Men idag underskattar företagen hela promotionbranschen. De är inte medvetna om hur positivt inställda deras kunder är till modern merchandise eller hur man bygger kännedom och driver köplust med hjälp av produktmedia. Att okunskapen är så stor får vi i branschen ta på oss. Därför är det hög tid att lyfta den till rätt värdenivå, göra den synlig och attraktiv för både kunder och medarbetare. Jag är optimist och övertygad om att det är fullt möjligt.


Vilket blir ditt första steg?

- Jag tänker föregå med gott exempel och se till att mitt eget företag steppar upp på alla fronter. Att vi fördjupar vår egen kunskap med hjälp av fler kompetenta medarbetare med fokus på framtidens marknadsstudier, analysmetoder, varumärkesstrategier, produktdesign och kommunikation. Att vi samarbetar med partners som vet allt om AI och IT-teknologi och som kan hjälpa oss att utveckla nya plattformar för dataanalys och nästa generations kundrelationer. Och att vi, inte minst, satsar stort på kunskapsöverföring som visar och bevisar vad vi kan, gör och åstadkommer. Delar med oss av fakta som skapar respekt hos företagen och får dem att oftare prioritera merchandise-lösningar i mediemixen. Det är en klar win-win, säger Sofie.