8 tips på hur ni kan använda gamification för att skapa sammanhållning

2020-11-20

8 TIPS OM GAMIFICATION FRÅN WDP

SKAPA ETT ROLIGT OCH UTMANANDE QUIZ

Gör roliga och lärorika quizer som ni skickar till teamet på intranätet, eller kanske i ett mejl, då och då. Sikta på att skapa innehåll som både är lite klurigt och informativt samtidigt som det är underhållande. Ofta blir det bäst när man har roligt när man lär sig något nytt, eftersom man både blir mer motiverad och kommer ihåg bättre. Frågorna kan givetvis handla om nyheter från er men passa gärna på att lägga in lite allmänbildning också. Vad har hänt i omvärlden? Nya filmer eller de senaste sportnyheterna kanske? Att samlas runt någonting utanför själva arbetet skapar sammanhållning som håller i längden.

TÄVLA MOT VARANDRA

Det vi ser fungerar bäst för teamkänslan är när man kan tävla mot varandra, eller mot andra. Kanske avdelningar eller länder mot varandra, om man inte vill tävla på individnivå? Vem är bäst och vilken avdelning har flest snillen? Dela gärna ut ett roligt pris – det behöver inte handla om något dyrbart, utan kan vara allt från ett diplom från vd till en rolig t-shirt eller kanske ett par biobiljetter. Du känner din målgrupp bäst och vet vad just de skulle uppskatta, så här finns plats att vara kreativ!

ANVÄND DEN INNEBOENDE KRAFTEN I GAMIFICATION

Använd poäng, tid och topplista i quizet, då ökar engagemanget avsevärt! Tävlingsinstinkten är en stark drivkraft och tidsaspekten tillsammans med poängen ökar nerven i spelet – vilket gör att man spelar många gånger om. Medarbetarna har roligare och kan jämföra sig med varandra!

VAR GÄRNA PERSONLIG OCH KÖR MED INTERNHUMOR

Det här formatet lämpar sig utmärkt till att vara personlig. Tänk att det ersätter snacket i korridoren eller fikarummet. Har ni högt i tak på jobbet passar det utmärkt att använda internhumor, då uppskattas innehållet ännu mer och sammanhållningen bibehålls och stärks.

LYFT UPP VINNAREN ELLER VINNARNA INTERNT

Gör ni en tävling av quizet så rekommenderar vi att ni hyllar vinnarna på något sätt. Kanske i en artikel om prisutdelningen i personaltidningen? Eller så lyfter man upp vinnaren i en notis på intranätet eller i veckobrevet eller spelar in en filmsnutt? Extra bra är om medarbetarna får tillfälle att gratta i någon sorts forum eller kommentarsfunktion, för att ytterligare bygga teamkänslan!

LÄGG IN UNDERSÖKNINGAR

Passa på att lägga in pollfrågor eller fritextfrågor där man som medarbetare får göra sin röst hörd. De kan handla om allt ifrån till hur man mår för dagen till vad man anser om en viss policy eller att dela sina bästa tips om hur man trivs med sitt hemmajobb. Det här är ett bra sätt att få feedback på hur teamet mår och vad de tycker när fika pauserna faller bort. Man kan givetvis välja om man sedan vill dela resultaten med teamet eller inte.

SAMLAS RUNT ”VECKANS QUIZ”

Se till att upprätthålla teamkänslan över tid genom att samlas runt en återkommande aktivitet där ni dagligen eller kanske veckovis tävlar tillsammans. Kanske kan man samla poäng från quiz till quiz och efter en viss period utse en totalvinnare? Vem blir ”Månadens medarbetare” eller ”Årets sportnörd” till exempel?

PASSA PÅ ATT UTBILDA SAMTIDIGT

Quiz och gamification lämpar sig utmärkt till att motivera medarbetare att lära sig nytt inom viktiga rutiner och dokument som ni har på jobbet – något som kanske inte alltid ses som det allra roligaste man kan göra.Behöver era medarbetare putsa upp kunskaperna inom något område? GDPR, Code of Conduct eller är det kanske intressantare med onboarding för nya medarbetare?



Är ditt företag intresserad av att använda gamification i er kommunikation?

Läs mer om om vårt tjänst WDP Game och om hur vi arbetar med gamification.