2020 - Året som blev bra tillslut!

2020-12-29

2020 – året som blev bra ändå, till slut

Det här året har inte varit lätt för någon, det har varit ett år som på många sätt kantats av tragiska och tråkiga händelser. Vi befinner oss fortfarande i den här krisen som så snabbt ritat om kartan för vad vardagen och företagande är. Men precis som alla kriser som kommit innan och alla som väntar i framtiden, så är det ett utmärkt tillfälle för förändring, att ömsa skinn. Det här sker i världen och det sker hos WDP och det gör ont, det är obehagligt men på andra sidan väntar något nytt, något hoppfullt.


I början av året klev jag in som VD för WDP för att själv leda den omställning av vårt varumärke som jag såg framför mig. Jag stod i mitt vardagsrum redo att åka till Dubai för att fixa det sista inför det ärofyllda uppdraget vi fått av Kommittén för Sveriges deltagande i Världsutställningen Expo 2020 Dubai nämligen att driva butiken i den svenska paviljongen på världsutställningen Expo 2020. När beskedet från UD om reserestriktioner kom och planeringen för stora delar av det här året kastas åt sidan.


Efter en vecka av förvirring, kontakter med kollegor, mentorer och grubblande nätter fattade vi beslut om att implementera alla de förändringar jag sett framför mig. Världsläget var i allra högsta grad osäkert, de jag pratade med sa att det knappt finns några referenspunkter i modern tid. Men WDPs vision var säker, jag och mina kollegor visste precis hur vi ville utveckla och förbättra företaget.


Bort med allt som inte funkade

Nytt kontor, nya affärssystem, ny kompetens och nya koncept är en del av det vi lyckats åstadkomma det här året. När Covid-19 bröt ut hade jag precis anställt Caroline Fossto som ny försäljningschef, hon hann ha två möten med teamet och peppa alla på att åka ut och träffa massor med nya kunder, tredje mötet fick alla installera Teams istället.


Vi gjorde oss av med vårt gamla kontor, showroom och lager i Solna och flyttade in till ett kontor på Stureplan. Härifrån kommer vi närmare kunden och kan fokusera uteslutande på dennes behov, lagret har vi istället lagt ut på tredjepart. Vi passade också på att byta ut vårt affärssystem och vårt CRM-system, lansera en ny webbplats och starta upp ett nytt affärsområde där vi hjälper influencers ta fram egendesignad och hållbar merchandise. I dagsläget har vi ett femtontal sådana samarbeten och konceptet funkar hur bra som helst. Med hjälp av nya digitala verktyg, fortsatta satsningar på sociala medier och hårt slit lyckades vi öka antalet nya kunder med 38 % i år, ett sanslöst rekord ur WDP-perspektiv.


När jag tittar i backspegeln är det svårt att förstå hur mycket vi hunnit med, men egentligen är det inte det. För jag har världens bästa människor runt omkring mig, mina medarbetare som kavlat upp ärmarna och levererat gång på gång på gång. Leverantörer, kunder och samarbetspartners som hela tiden hjälpts åt. Ska jag ta med mig en sak från det här året så är det hur hjälpsamma och fina människor är när det gäller. Det finns inte en chans att jag hade klarat det här utan alla de fantastiska människor jag har haft äran att få samarbete med regelbundet. Mina medarbetare, våra kunder, våra samarbetspartners och vänner, ni vet vilka ni är och jag är så tacksam för att det är just vi som fått göra det här tillsammans.


Starkare än någonsin

Det här året har lärt mig massor och gjort WDP så mycket starkare och jag vet att detsamma kan sägas om så många andra där ute, när förändring knackar på dörren är allt du kan göra att öppna och le. Och jag är så glad att vi tog det där beslutet i mars – ”okej, vi kör, vi gör det vi tänkte göra nästa år nu”.


Med allt det här på plats så kan jag inte annat än känna att vi är där nu, ”där” den där platsen jag sett framför mig, visionen som jag kämpat och slitit för sedan jag förvärvade WDP. Värdena vi står för, vårt erbjudande till kunderna, säljprocessen vi har på plats, de digitala verktygen och framför allt teamet som vi byggt upp på WDP gör oss sammantaget starkare än någonsin. 2021 blir året vi flyger det har vi banat vägen för nu.


Men dessförinnan ska vi fira en annorlunda jul- och nyårshelg. För vissa betyder det lite mindre människor på släktkalaset, för andra betyder det utanförskap och kyla. I år har vi skänkt kläder och produkter för 300.000 kronor till Zelmerlöw & Björkman foundation, Stadsmissionen, Röda korset, Hemlösa.se med flera. Ett år somt det här känns det extra bra att kunna hjälpa till och dela med sig. Jag tror de flesta av oss lämnar 2020 lite mer ödmjuka än vi var innan det här året började.

Ni som känner mig och WDP vet att vi alltid har spännande saker på gång, 2021 är inget undantag, jag skulle kunna skriva lika mycket till om allt som finns i pipelinen. Men det väsentliga är att det som alltid är projekt som kommer generera ännu mer värde för våra kunders och partners varumärken.


Så till alla medarbetare, kunder och samarbetspartners tack för allt vi lyckats åstadkomma under 2020, ett år som på sitt egna sätt blev bra ändå, till slut.


God jul och gott nytt år från oss på WDP.

Sofie Källström, VD på We Do Promotion.